Hard Mac Cafe - Kalender Hard Mac Cafe - Fotoutmaning Hard Mac Cafe - Bli stödmedlem Hard Mac Cafe - Start Hard Mac Cafe - Start Hard Mac Cafe - Start
Hard Mac Cafe
Index | Vanliga frågor | Sök | Medlemslista | AnvändargrupperRegistrera användare | Logga in

Hard Mac Cafe arrow Stationärt arrow Mac Mini G4 köpes

Mac Mini G4 köpes
Svara på inlägget
Författare Meddelande
flynn
Åsiktschef

Från: Rondelltuna
InläggSkrivet: 2008-12-04, 18:06 Citera

Jo, jag minns inte vad vi har sagt om annonser, men här är en.

Jag är ute efter en 1.42GHz SuperDrive Mac mini G4, mest för att den har en massa lull som standard, annars skulle 1.25GHz duga.

Allt är dock av intresse, till rätt pris... vad nu det är?

Vad jag ska ha den till? Det tar vi senare, jag vill inte trissa upp priset. Smile

Ingemar

Från: Linköping
InläggSkrivet: 2008-12-05, 22:47 Citera

Låter som en maskin som borde vara rätt billig nu, men en G4 kan rätt mycket så det är ju inte skräp. Jag gissar att du skall köra något viktigt PPC-program på den. (Men nån att sälja har jag tyvärr inte.)
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
flynn
Åsiktschef

InläggSkrivet: 2008-12-06, 05:20 Citera

Det jag vill göra är inte nödvändigtvis PPC-kritiskt, men en snabb G4 ska räcka och bör vara billigare än en Intel. Detta skulle inte ens behöva vara en Mac, men jag vill givetvis bygga en Mac-lösning, och då ska det helst vara en riktig Mac, inte en Win-kompatibel. Mac Mini är dessutom lämpligt liten och framför allt tyst, vilket är ett absolut krav i sammanhanget.

Jag tänker mig att köra eyetv 3 (se även denna länk) på den tillsammans med DVB-C-boxen FireDTV C/CI som bl.a. kan köpas hos ProxData (min rätt-över-gatan-butik).
Det ger en kompetent PVR (Personal Video Recorder) med kopieringsmöjligheter!
(Via nätverket är det bara att kopiera till en annan Mac för vidare bearbetning och DVD-bränning.)

Bakgrunden är att jag redan har en PVR från Humax, men har gått bet på att kopiera något från dess hårddisk (verkar inte vara ett ”filsystem” i vanlig mening, i alla fall inte standard). Nu har ComHem ett erbjudande om en billig PVR (Julklappsreklam) som faktiskt har USB2 (för extern ”disk”) och där man kan kopiera till och från boxen... Jojo, men läser man det finstilta så kan man inte kopiera just video från den. Kallas ”kopieringsskydd”. Rent ut sagt skitfult, då allt som behövs egentligen finns där och det inte är olagligt att kopiera för personligt bruk. Vad ska man göra när hårddisken är full?

Sedan finns ändå ett par problem med minin. Jag skulle vilja ansluta dels TV:n via DVI, dels en trådlös videolänk via S-Video samtidigt (har redan alla grejor och kör motsvarande idag). Det verkar inte gå att köra två skärmar samtidigt på minin som det gör på andra Macar (?).
En annan sak, ”när burken ändå står där i AV-hörnan” är att den borde ha analog audio in så att jag inte behöver ställa dit Pismon för det ändamålet när jag vill spela in ljud (som jag gör nu). Nästa generation mini (Intel) har audio in visade det sig. Sound Studio (2.2.4, som jag har köpt) funkar inte på Intel, så det blir audio in eller programvara (Suck!).

I vilket fall blir detta en rätt dyr lösning, så det hela hänger lite på att jag får fram en billig lämplig Mac, annars får det vara, så länge i alla fall.

flynn
Åsiktschef

InläggSkrivet: 2012-07-19, 15:12 Citera

En liten uppföljare på det här kanske... om hur jag löst det hela för... flera år sedan.

Det blev inte alls någon Mini. Det blev i stället en Dreambox DM600 C PVR.

Den gör precis vad jag ville, även om mjukvaran kunde vara mer stabil... Man får starta om den emellanåt när det låser sig...

Inspelade program drar jag enkelt över till Macen via LAN:et, lämpligen med programmet iDreamX, som f.ö. ger total (!) kontroll av boxen från datorn.

Sedan klipper jag efter behov, d.v.s. trimmar början, slut och avlägsnar ev. reklam. Programvara: MPEG Streamclip. Det programmet klipper (keyframe) alltså MPEG2-strömmen utan att koda om den, så när klippningen är färdig sparas filen med minst 10 MB/s.

Slutligen kan jag då bränna materialet på en DVD (Toast). Här kommer det riktigt fina: Det är fortfarande samma MPEG2-ström som kom via DVB, vilket både betyder noll tid för omkodning och noll förluster i kvalitet! Very Happy

Hela konceptet gäller alltså SD-TV, d.v.s. 720x576.
Om nu någon undrar över HD, kan jag säga att mitt personliga intresse är måttligt tills vidare. Men sådana (Dream-)boxar finns också, och sedan får man tänka MPEG4 och blu-ray i stället. Det bör fungera lika bra, men jag saknar erfarenhet av det.

Frågan om audio då... Jo, sedan sist har jag ersatt Pismon med en PBG4 ”Aluminium” som den dator jag släpar runt på. Så numera bor Pismon ganska permanent i AV-hyllan i vilket fall. Den är fortfarande finfin att exempelvis sampla ljud med. Smile

Visa tidigare inlägg:   
Svara på inlägget
Sida 1 av 1

Gå till forum:

phpBB © 2001-2003 phpBB Group | Alla tider är GMT + 1 timme (svensk tid)