••• QuickTime-tips
Gå till sida 1, 2 Nästa |
 |
| Författare |
Meddelande |
ackiboaArborist
|
|
Skrivet: 2004-12-05, 14:00 |
|
|
QuickTime gör inget stort väsen. Men programmet är riktigt kompetent, särskilt Pro-versionen. Denna höst har jag gjort en del nya upptäckter. Jag har haft god hjälp av delar av texten nedan. Elementärt för somliga, användbart för andra.
• Det finns en inbyggd uppgradering l QuickTime, för ca 300 kronor kan du få en nyckel till Pro-versionen som bland annat innebär att man kan redigera och konvertera mellan i stort sett alla format som QuickTime stödjer.
• Om du upplever problem med att få strömmande video att fungera är det vanligt att brandväggar i dator eller i separat låda kan ställa till problem. Lös detta genom att öppna brandväggen för port 554 eller att gå in i QuickTime Player och ställa in Port 80 under rubriken "Strömningstransport". Då kommer det även fungera genom t.ex. brandväggar på företag och myndigheter där man själv inte kan ändra på dess inställningar.
I de nyare versionerna av QuickTime ska strömningstransport väljas automagiskt. I vissa fall kan det vara bra att manuellt klicka i "Port 80" om man har problem
• Brustna QuickTime länkar beror ofta på att du kör en för gammal version av QuickTime.
• MPEG-4 är precis som sina föregångare MPEG-1 och MPEG-2 internationella standarder som inte är knutna till ett specifikt företag. MPEG-1 används i VCD-filmer och har ofta filändelsen .mpg. MPEG-2 är den standard som används på alla DVD:er samt för överföring av video via satellit. MPEG-4 är en ännu mer flexibel standard som är designat för att stödja alla de möjligheter som nu erbjuds med IP-baserade tjänster. Vi har ännu bara sett början av denna utveckling men redan finns stöd för MPEG-4 i många mobiltelefoner, mediaspelare från både Apple och Real, samt olika videokameror. DivX och Xvid är exempel på implementationer av vissa delar av denna teknik fast med egna filformat.
• Filformat (även kallad container på engelska) är specifikationen eller "lådan" som man använder för att packetera video och ljud. Exempel på format är: .mov, .avi, .asf, .mp4, .divx, 3gpp m.fl.
• Codec står för COmpression and DECompression och är själva algoritmerna och koden för att komprimera och dekomprimera själva innehållet. Samma codec kan alltså finnas i flera olika format. Att säga att QuickTime ger bra eller dålig bildkvalitet är därför rätt meningslöst eftersom det beror på vilken codec som man har använt inom ramen för QuickTime. Det luriga är att t.ex. MPEG-4 både är en standard för filformat men också en codec. Man kan alltså ha en QuickTime-film (.mov) med video och ljud kodade med MPEG-4 codec.
• Dessa codecs levereras med en installation av QuickTime: Animation, Apple BMP, Apple Pixlet (endast Mac OS X v10.3), Apple Video, Cinepak, Component video, DV och DVC Pro NTSC, DV PAL, DVC Pro PAL, Grafik, H.261, H.263, JPEG 2000 (endast Mac OS X), Microsoft OLE (endast avkodning), Microsoft Video 1 (endast avkodning), Motion JPEG A, Motion JPEG B, MPEG-4, Photo JPEG, Planar RGB, PNG, Sorenson Video 2, Sorenson Video 3, TGA, TIFF
• Exempel på codec som kan laddas hem och installeras är: ZygoVideo, 3ivx, DivX, Streambox, SheerVideo, BlackMagic Uncompressed, Axel, Zoomify m.fl.
• QuickTime stöder dessa format:
Import: 3DMF (Mac OS 9 and Windows), 3GPP, 3GPP 2, AIFF, AMC, AMR, Animated GIF, AU, Audio CD Data (Mac OS 9), AVI, BMP.Cubic VR, DLS, DV, FlashPix*,FLC, GIF, GSM, JPEG 2000 (Mac OS X), JPEG/JFIF, Karaoke, MacPaint, Macromedia Flash 5, MIDI, MPEG-1, MP3(MPEG-1, Layer 3), M3U(MP3 Playlist files), MPEG-2**, MPEG-4, M4A, M4B, M4P (iTunes 4 audio), PDF (Mac OS X), Photoshop*, PICS, PICT, PLS, PNG, QCP, QuickTime Image File, QuickTime Movie, SD2 (SoundDesigner 2), SDP, SDV, SF2 (SoundFont 2), SGI, SMIL, System 7 Sound (Mac OS 9), Targa, Text, TIFF*, TIFF Fax, VDU (Sony Video Disk Unit), Virtual Reality (VR), Wave
Export: 3GPP, 3GPP2, AIFF, AMC, AU, AVI, BMP, DV Stream, FLC, Image Sequence movie exporters, JPEG/JFIF, JPEG 2000 (endast Mac OS X), MacPaint, MIDI, MPEG-4, Photoshop, PICT, PNG, QuickTime Image-fil, QuickTime Movie, SGI, System 7 Sound, Targa, Text, TIFF, WAV
|
|
|
|
|
 |
Ingemar
|
|
Skrivet: 2004-12-05, 16:03 |
|
|
|
MPEG2 ingår alltså inte men kan köpas till, är väl värt att nämna.
|
|
|
|
|
 |
ackiboaArborist
|
|
Skrivet: 2004-12-14, 00:24 |
|
|
QuickTime Broadcaster ska enligt uppgift kunna strömma video även över ett lokalt nätverk. Jag tänkte använda det för att sända ut TV-mottagning från en annan Mac. När jag öppnar QT Broadcaster är videoalternativet nedtonat. Någon som lyckats använda programmet framgångsrikt?
www.apple.com/quicktime/products/broadcaster
|
|
|
|
|
 |
ackiboaArborist
|
|
Skrivet: 2005-05-04, 22:59 |
|
|
I QuickTime 7.0 som kommer med Tiger är ganska många menyalternativ vikta för de med Pro-licens. En sådan har jag skaffat till tidigare versioner, men funderar nu på om det finns andra program som gör enkla redigeringsjobb lika bra. Vilket program använder du för att redigera QuickTime-filmer? Är iMovie ett alternativ? (Jag har bara öppnat iMovie någon enstaka gång.)
|
|
|
|
|
 |
ackiboaArborist
|
|
Skrivet: 2005-05-15, 23:35 |
|
|
Jag kör nu QuickTime Pro och har haft kraschproblem, kul då att läsa om lösningen på Macnytt:
"En bugg i nya Quicktime gör att programmet kraschar om man väljer "Visa filmens egenskaper". Läs vidare för den underliga lösningen...
Om du kör Tiger och uppdaterat din QuickTime 7 till Pro kanske du försökt visa egenskaper på filmen (kommando-J), vari man hittar många användbara inställningar. Problemet är bara att QT för många användare kraschar när man försöker gå dit!
Lösningen är enkel men mystisk.
1. Avsluta Quicktime Player om den är igång
2. Öppna Systeminställningar > Internationellt
3. Byt språk till något annat än det du kör just nu genom att dra det till toppen av listan
4. Starta Quicktime Player, öppna en film, och visa egenskaper på filmen. Tada, det funkar!
5. Nu kan du avsluta Quicktime Player och ställa tillbaks språket..."
|
|
|
|
|
 |
ackiboaArborist
|
|
Skrivet: 2005-09-23, 22:01 |
|
|
QuickTime Pro 7 är instabilt hos mig, programmet kraschar och vägrar öppna filer emellanåt. Den senaste uppdateringen har inte förändrat något. Jag har provat med ny användare, kollat rättigheter och att kasta inställningsfiler, utan resultat.
Vid QT-filmvisning i Safari reagerar bara ljudreglaget ibland. (Antar att browser-pluginen använder moderprogrammet QT 7)
I tidigare versioner har jag utan problem kunnat öppna Flash-filer (.swf), med QT 7 har jag bara lyckats någon enstaka gång.
Fungerar era QuickTime OK, hur är det med ljudreglaget och kan ni öppna Flash-filer?
|
|
|
|
|
 |
mjg
|
|
Skrivet: 2005-09-23, 22:45 |
|
|
Först vill jag tacka för fenomenala tips om QT - ett program (pro) som jag sedan länge ej kan leva utan. Tipset om brandväggsproblematiken löste upp gammal skit i surf-röret på jobbet. Jag har sparat tipsen som en rtf som ligger på mitt USB-minne.
7:an finns för Panther också...annars skulle jag ha uppdaterat till Tiger vid det här laget. Min 7:a funkar klockrent och har aldrig strulat trots mycket hård körning och många olika uppgifter...har dock ej testat att spela flash-filer. Återkommer.
Snabba enkla grejer som att städa i slutet eller början på en snutt - eller sätta ihop två-tre stycken med raka klipp - sånt gör jag gärna i QTpro. I övrigt använder jag mest QTpro för att migrera ljud och video till andra format. Jag har trimmat min QTpro med pluggar - har t.o.m. Flip4Mac så att jag kan packa om dyngan wmv-filer till något vettigt - eller i värsta fall tillverka dessa vidriga filer om någon envisas och mutar mig.
Riktig redigering gör jag i Final Cut Pro - Express går nog också bra. iMovie håller inte måttet och tar fruktansvärt mycket kraft av datorn. "Lättprogram" som iMovie, Garageband och iDVD är oerhört kraft- och ram-krävande jämfört med proffsprogram som FCP, DVD Studio Pro och Logic. Jag förstår alla som föredrar "lättprogrammen", men jag kan aldrig rekomendera dom. iMovie har inte ens en vettig grundläggande ljudfunktion.
Är då proffsalternativen svåra? Nej...kanske DVD SP då...men jag har större problem med Word än något av dessa program. Det är garanterat inte svårare att t.ex. klippa en video i FCP än att ta körkort för bil. Allting är ju relativt. Det handlar bara om intresse och lust...om man VILL. Vill man inte ska man givetvis låta bli. Jag vill t.ex. inte lära mig Flash - det är så långt från insats till belöning - därför la jag av efter två 10-sekunderssnuttar. Samma gäller alla 3D-program. Fyra dagars jobb för fem sekunder skönhet. Jag VILL inte.
Alla bör ha QT-player installerat - även PC-folk. Den snyggaste och slimmaste videofilen för Nätet idag är utan tvekan en välpackat mpeg4 på 320x240 pixel. Slår man in den med strömningsförberedelse i en .mov-fil så spelas filmen upp hur snyggt som helst samtidigt som den laddar hem resten...klockren buffring med bredband. Man kan t.o.m. scrolla och hoppa tillbaka i filen - försök det med en avi- eller wmv-fil på Nätet. QT är en teknik på en helt annan nivå än skiten från MS. QT är motorn i botten på all professionell video i dator.
_________________ mjg
"A patriot must always be ready to defend his country against his government"
|
|
|
|
|
 |
Ingemar
|
|
Skrivet: 2005-09-23, 22:52 |
|
|
Jag vill bara påpeka att QuickTime inte är ett program. Det är ett tillägg, ett bibliotek för tidsbundna media. QuickTime Player är förstås ett program, men det är en annan sak.
Jag kör QuickTime 6 eftersom jag inte orkat köpa ny Pro 7-licens. Funkar bra. Men ibland undrar jag när Apple tänker lägga ner QuickTime. Det är ju en före-Jobs-grej, det kan han väl inte tåla i längden?
|
|
|
|
|
 |
thevil
|
|
Skrivet: 2005-09-24, 04:29 |
|
|
>ackiboa
Om du har några insticksfiler (DivX, 3ivx, et al) så är det säkert dessa som gör att det krashar för dig. Ta bort de gamla och installera nya. Om det har dykt upp några uppdaterade än.
_________________ Substance is a key to not being labeled a troll, but substance alone cannot prevent you from being considered a troll. Substance with a dash of personal attacks will get you labeled as a troll.
|
|
|
|
|
 |
ludesign
Inlägg: 134 Blev medlem: 18 jan 2004 Från: Lundström Design
|
|
Skrivet: 2005-09-24, 09:19 |
|
|
| ackiboa skrev: |
I QuickTime 7.0 som kommer med Tiger är ganska många menyalternativ vikta för de med Pro-licens. En sådan har jag skaffat till tidigare versioner, men funderar nu på om det finns andra program som gör enkla redigeringsjobb lika bra. Vilket program använder du för att redigera QuickTime-filmer? Är iMovie ett alternativ? (Jag har bara öppnat iMovie någon enstaka gång.) |
Jag använder faktiskt QT Pro själv. Min huvudsakliga användning är att spela in korta supportsnuttar för TouchCAD, med SnapZ Pro. För att göra dem så små som möjligt körs de i bara 4 bilder per sekund och med minimal ljudkvalité. Ibland behöver man då ta bort lite fårfarmar (Ljud = Eheeeeeehhehheehheee = ingen aning om vad som händer nu), vilket enklast görs med markeringar i tidskalan. Inte jätteexakt, men det duger. Man kan också klippa ihop flera filmer. Klipp ut, placera dragmojängen i tidskalan och klistra in. Man kan också klistra in ljud så att det passar ihop med fimen, vilket funkar hyfsat om de är någorlunda lika långa.
Självklart är QT Pro mer primitivt än iMovie, men resultatet blir mer kompakt. Mina inspelningar ligger av olika skäl på 760 x 570 pixels och jag brikar få ut ca en minut per Meg.
|
|
|
|
|
 |
ackiboaArborist
|
|
Skrivet: 2006-02-06, 23:47 |
|
|
Jag redigerar emellanåt QuickTime-filmer, idag upptäckte jag av en tillfällighet att scrollhjulet på min mus gör precis det jag länge önskat en lösning för; dra fram och backa filmen i exakt 1 sekunds-intervall. Ett juste mellanalternativ till en massa musklick och/eller mindre noggranna åkningar med dubbelpilsknappen, samt när flyttning av markören på tidslinjen blir alltför grov.
(Scrollfunktionen kräver att pekaren hovrar över QuickTime-fönstret.)
|
|
|
|
|
 |
Dr. Blau
|
|
Skrivet: 2006-02-07, 10:46 |
|
|
| dra fram och backa filmen i exakt 1 sekunds-intervall |
Vad har du för mus/inställningar?
Alltid när jag scrollar med min Logitech i QT Player stegar den en frame åt gången.
_________________ i am vibro egg. destroyer of worlds. father to the mysterious chicken.
|
|
|
|
|
 |
R.E
|
|
Skrivet: 2006-02-07, 11:06 |
|
|
| Dr. Blau skrev: |
Alltid när jag scrollar med min Logitech i QT Player stegar den en frame åt gången. |
För mig, som kör en Apple Mighty Mouse, höjs och sänks volymen om man scrollar i sidled. Scrollar man långsamt i höjdled så stegar filmen framåt/bakåt med en frame åt gången. Scrollar man fort i höjdled så stegar den med sekunder.
|
|
|
|
|
 |
ackiboaArborist
|
|
Skrivet: 2006-02-07, 11:41 |
|
|
| Dr. Blau skrev: |
Alltid när jag scrollar med min Logitech i QT Player stegar den en frame åt gången. |
Jag har en enkel Wacommus som använder ritplattan som "musmatta". Scrollinställningar kan jag göra i WacomTablet, men använder ursprungsinställningarna där, "15 lines per notch".
|
|
|
|
|
 |
ackiboaArborist
|
|
Skrivet: 2006-03-20, 00:26 |
|
|
Det är inte varje dag som du eller jag har behov av att vrida en QuickTime-film i 90-gradersintervaller, men den dag du eller jag skulle behöva det kommer detta anspråkslösa lilla tips att framstå som fullständigt briljant.
MovieWhirl hittar du här: www.retropalette.com
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
Sida 1 av 2
Gå till forum: